DYRT!
En komplett sufflettrenovering hos en bilsadelmakare
kostar ca 15-20 tusen. Byte av yttertak kan man kanske
göra själv, men större jobb bör man undvika om man inte
gillar utmaningar. Risken med att försöka göra det själv
är att du kanske förstör material för flera tusen kr och
ändå tvingas gå till sadelmakaren.
Om du skall byta sufflett hos en sadelmakare, låt denne
köpa in materialet även om det blir dyrare. Om du inte
är nöjd med jobbet så slipper du i alla fall höra att
det var materialet som var bristfälligt och att
sadelmakaren inte kan rå för att du köpt dåliga delar...
detta har hänt, vilket kan leda till utdragna,
uppslitande, tråkiga och dyra tvister.
Hur kolla suffletten?
Fram t o m -65 var yttertaket av väv som består av lager
av tyg och gummi. Detta håller bra om det vårdas (mild
tvätt och dammsugning). Svarta bleknar med åren, ljusa
blir gärna smutsiga. Detta är naturligt, när de blir
riktigt gamla, 15-25 år, så börjar de spricka och då
måste man byta. Idag kostar enbart material för
yttertaket ca 5000:-, färdigsydda finns också.
I de äldre bilarna finns mycket trä (trädetaljer finns i
alla årsmodeller).
|
Frambalken ruttnar med åren, även bakkantsträet och
ramen runt bakrutan ger sig, Detta kan man kolla genom
att helt enkelt trycka och känna om det är mjukt. På en
bil med risig sufflett kan man förutsätta att träet är
dåligt. På en bil med nytt yttertak, men där men ser att
innertaket och stoppning inte är bytt, så finns det
anledning att kolla noga så att man inte fuskat med
träbitarna. Kolla om ägaren gjort jobbet själv eller
anlitat sadelmakare. Gjort jobbet själv och endast bytt
yttertak, varningsflagg hissas!
Vinyl
Från -66 så är det vinyl som gäller. Vinylen åldras
genom att krympa och bli
spröd, denna process kan man göra mycket lite åt, bilar
som alltid står i garage och inte körs så mycket klarar
sig längre, upptill 25 år. Lättast att se krympningen är
på sidan av bilen: om du kan se sufflettramen ovanför
sidorutorna (yttertakets kant bågnar lätt uppåt) så har
den några år på nacken, den kan dock hålla många år till
om den är OK för övrigt. Kolla samtidigt om de
längsgående spännvajrarna är hela eller ej, det syns väl
om de är av. Hela vajrar gör att böjen blir mindre (nya
vajrar är inte så dyra).
Bakrutan, en svag punkt.
Ramen (stål och trä) ger sig snabbt om det börjar läcka
in vatten,
|
vilket det vanligtvis gör förr eller
senare. Att upptäcka detta är relativt enkelt. Rutan
skall ligga i linje med suffletten och inte var
insjunken i underkanten. Rikligt användande av
tätningsmassa är också ett tecken på problem. Rutan är
monterad på samma sätt som de flesta fasta bilrutor
monteras och kräver ingen tätningsmassa om allt är ok.
Inuti kan man se om det finns fuktfläckar runt rutan och
i det bakre bagageutrymmet. Har det läckt länge så är
oftast ramen ohjälpligt förstörd: träet ruttet och
stålramen upprostad. Eftersom ramen förlorar formen så
blir det omöjligt att få fast rutan korrekt och den
lossnar lätt igen.
Det är dyrt att byta ram (nya finns att köpa till alla
årsmodeller, fast VAG har bara det senaste utförandet
från -75). Det är också ett relativt komplicerat arbete,
speciellt om man inte gör det i samband med byte av
yttertak.
Således: den som inte fixar bakruteramen vid
sufflettbyte låter snålheten bedra visheten och som
köpare skall du dra ner rejält på priset.
Kolla också att rutan sitter
rätt. För hög eller låg placering (=slarv eller
okunskap) medför att suffletten inte går att fälla
riktigt. Detta går inte att rätta till utan
sufflettbyte! (troligtvis måste både inner och yttertak
bytas, kostar massor).
|
Frambalken
Av trä fram t o m -72, de senare åren är den av pressad
spån (som en vanlig spånskiva) och mjuknar lätt, vad som
händer är att den bågnar och springan blir större mot
mitten vilket resulterar i vindbrus och vattenläckage
när man kör i regnväder. Detta
syns väl och påklistrade extra gummilister på
vindruteramen är ett säkert tecken (ingen tätningslist
sitter på vindruteramen fram t o m -72). på 1303 är
detta problem helt borta genom att det inte längre finns
någon träbalk fram. Alla trädetaljer finns till alla
årsmodeller, både i trä och ersatta av plast i helt OK
kvalité.
Det är också normalt att själva fästet till frambalken
är sönderrostat. Som tur är så finns det
reparationsbitar att köpa för rimligt pris, men svets o
lack tillkommer.
Köpa helt ny suffettställning?
Glöm det, det finns inga nya att köpa längre, när VW
fortfarande hade så kostade de över 20000:-
Detaljerad ritning på
sufflettkonstruktionen här.
Läs också stora
sufflettbytar guiden!
|