Den stora köpguiden
del 4
Privatimporterat


Här kan du lätt se att det är import, inga nackskydd!
snygga sportfälgar, populärt och sällsynt tillbehör.

Populärast på 80-talet
Under 80-talet var det mycket populärt att importera själv. Det fanns t o m de som tog hem hela billass med cabbar från Tyskland, slängde på nya skärmar, fotsteg och lite färg och krängde med god förtjänst. Dessa bilar ska du se upp extra mycket med.
Mest importerades 1302-1303 årsmodell 71-75. Från -76 är mer sällsynt på grund av de svenska avgasbestämmelserna, enda chansen att ta hem nyare bilar var som flyttgods.

Hur känner man igen en privatimporterad bil?
Jo titta på registreringsbeviset. Där står datum för första registrering. Är det nyare än årsmodellen så är den importerad som begagnad. Dispenser på bromsar, avgasrening, strålkastarspolning och dylikt är också säkra tecken på privatimporterat
Det finns också skillnader i utrustning: T ex tysksålda bilar hade inte nackskydd som standard, så därför är det inte ovanligt att man bytt till någon sportstol eller tagit framstolar från en vanlig Folka, dessa är då klädda med tyg. Endast cabben hade konstläder som standard, till limousinen fanns det mot beställning (mycket ovanligt).

USA-bilarna har större skillnader
Speciellt de av senare årsmodeller. Var extra försiktig med dessa, speciellt de med insprutning och katalysator, det kan bli dyrt! USA-bilarna har också några egenheter:
Trumbromsar fram, speciella blinkers på

skärmarna med sidopositionsljus, speciella bakljus, kraftigare kofångare med dämpande infästning, ibland träimitation på instrumentpanelen m m. AC är inte helt ovanligt. Allt naturligtvis dyrare och inga reservdelar finns i Sverige.

Kolla lite extra på rosten
Rostskyddsbehandling var inte standard utan snarare ovanligt i t ex Tyskland. Norra Tyskland har dock inte bättre klimat med avseende på rost än Sverige! Dessutom har (hade) man lite annorlunda inställning till bilar av denna typ. De kördes mycket och hårt och någon omvårdnad var det sällan tal om.

Att importera idag?
Det är knappast lönsamt då priserna verkar vara lika höga eller högre i övriga Europa.
.

Kaross och rost | Sufflett | Krom och gummilister | Privatimporterat | Finns allt med?
Chassie, mekanik, trimmat och ombyggt | Priser och sammanfattning

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 |Mina bilar
Nytt | VW-broschyrer | Information | Innehåll | e-mail | Mer!