Bild
från originalbroschyr
på 412 LE 1973
Bilen blev aldrig någon större succé. Driftsäkerhetsbrister i början. Ett sofistikerat med känsligt värmesystem: En praktiskt taget oåtkomlig bensinvärmare var placerad ovanför växellådan. Tyvärr ej med på denna teckning, men värmaren var inte standard på alla marknader. Denna värmare var integrerad i värmesystemet och pajade den så innebar det enbart att den uppvärmda luften från värmekammrarna kyldes ner på väg genom bensinvärmaren. SUCK!. Bland det första jag gjorde med min -73:a var att riva ut värmaren och dra isolerade rör direkt till kupén. Detta höjde effekten på värmen avsevärt, men någon varm bil blev den ju aldrig. Ursla vägegenskaper, ett säreget utseende, föråldrad teknik, svårservad, dålig service (VW-verkstäderna klarade inte av insprutningstekniken: "Byt allt som går att byta och hoppas att bilen går" var parollen) gjorde det inte bättre. |
Totalt såldes 9112 bilar, de flesta varianter, i Sverige mellan 1968-1974. Under samma period såldes 85 000 Typ 1! På ovanstående teckning kan du inte heller se batteriet under förarstolen! Eller extrabatteriet för kupévärmaren under passagerarstolen. Denna placering var ingen förbättring jämfört med under baksätet på Bubblan. Mekanismen för att fälla stolen bakåt var trög och svår att komma åt. Starka fingrar och tålamod behövdes när man pillade under sätet. Att man på köpet fick höj och sänkbara framstolar var dock en finess och detta redan i slutet på 60-talet! Den lilla grå lådan till vänster om motorn är elektronikboxen. På varianten sitter lådan bakom sidopanelen vid baksätet fast då på höger sida. |
![]() |
Ett tekniskt underverk? |
|
Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 | Mina bilar
Nytt | VW-broschyrer | Information | Innehåll | e-mail | In English please! | Mer!