Att byta sidowire

Per Gunnar Otttosen i Norge har skickat mig denna fina beskrivning på hur man byter sidowire. Hans Cab är en Californien import och har bara gått 4000 mil! Ett stort tack till Per Gunnar för hjälpen!

Här har du texten på Norsk!

Gör så här:

1. Fäll suffletten till nedfälld position

2. Skruva av främre sidogummilisten på sufflettramen

3. Skruva av listen i framkant av suffletten, den som täcker skarven mellan inner och yttertak.

4. Lossa försiktigt yttertaket (endast vinylen) ca 25 cm från vart hörn. Lossa tillräckligt för att kunna dra taket över ramen

5 Fäll hela cabramen 90 grader framåt så den står rakt upp. Nu skall du kunna se fjädern som sitter inne i cabramen. Wiren är fästad i fjädern med en ögla.

6. I motsatt ände är wiren fästad vid cabramens bakersta (tredje) del. Ca mitt på den delen. Man kommer bäst åt detta genom att sitta i baksätet och titta under innertaket.

7. Drag ut den gamla wiren och se till att den nya wiren blir lika lång som den gamla. Den nya wiren kan nämligen justeras i längd. Det är viktigt att du ger den nya wiren rätt längd, för det finns ingen justeringmöjlighet efteråt.

8. Trä i den nya wiren med hjälp av en ståltråd eller liknande.

9. Wiren hakas i den bakre fästpunkten först.

10. Främre wireändan hakas på fjädern och fjädern krokas på sitt fäste. Fjädern är kraftig och behöver knappast bytas, men om du vill vara på den extra säkra sidan byt den också. Kolla att wiren inte kommer i kläm mellan lederna på sufflettställningen och i övrigt ligger rätt.

11. Rengör yttertak och sufflettram från allt gammalt kontaktlim (går bra med lacknafta). Stryk på kontaktlim av god kvalité. Använd inget annat än kontaktlim, då kan man nämligen lossa igen. Låt limmet torka innan du sträcker på yttertaket igen. När du väntar: passa på att smörja alla leder på sufflettställningen. Det hade du ju ändå tänkt att göra någon gång.

Klart!

På Norsk:

1. Fold ned cabben i nedfoldet posisjon.

2. Skru av aluminiumslisten med gummilisten som er festet til cabbrammen (Kun den lengste gummilisten)

3. Skru av listen i framkant av cabben. Den som står i skjøten mellom inner og ytterduken.

4. Løsne forsiktig ytterduken(kun vinylen eller canvasen) ca. 25 cm hver vei fra hjørnet nok til 'a kunne trekke vinylen over rammen.

5. Fold hele cabbrammen 90 grader fremover. Da vil en kunne se fjæren som ligger inne i cabrammen. Ved hjelp av en spiss tang vil en kunne løsne fjæren fra sitt feste og ta den ut av cabrammen. Wiren er festet til fjæren med en løkke.

6. I motsatt ende av wiren ere den festet til cabrammens bakre/nedre del. (Ca. midt på det korteste cabbleddet). En kommer best til dette punktet ved å sitte inne i bilens baksete og se under innertrekket.

7. Trekk ut den gamle wiren og lag en ny wire nøyaktig like lang som den gamle.
Ny wire leveres slik at den kan tilpasses på lengden. Det er viktig at wiren lages rett
på lengden, fordi det er ingen justeringsmuligheter når wire er montert. (Kun fjærens slak).

8. Tre i den nye wiren ved hjelp av en ståltråd eller lignede.

9. Wiren festes til bakre festepunkt først.

10 Wiren festes til fjæren og fjæren settes på plass slik den stod. (Fjæren er så kraftig at jeg
antar at det er skjelden den ryker, så den er det nok ikke nødvendig å skifte.)
Pass på at wiren ikke kommer i klem mellom cableddene men at den ligger fritt og i rett
føring.

11. Brett tilbake ytterduken (vinylen). Rengjør cabbrammen og vinylen for gammelt lim. Bruk kontaktlim av god kvalitet. La limet tørke før cabben slås opp og strekkes ut igjen. (Dette er en ypperlig anledning til 'a smøre/olje leddene på cabben)

 

Tillbaks till sufflettrenovering | Tillbaks till fällor och fel

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 | VW Marknaden
Nytt | VW-broschyrer | Mina bilar | Information | Innehåll | e-mail | Mer!