Många rutor att hålla reda på

VW cabben har visserligen sett i princip likadan ut under de drygt 40 år som den producerades. Men allteftersom förändrades bilen så att knappt en skruv är lika från 1949 till 1979. Bakrutan har förstorats minst 4 gånger. Kanske finns det fler ändringar, men detta är de som jag kunnat verifiera. Hör gärna av dig till mig om du vet mer om detta.

2/6 1949 - 30/9 1952
Första utförandet. Rutan försänkt i förhållande till sufflettens utsida. Ingen kromlist. Rutan monteras innifrån och hålls på plats av en hjälpram som skruvas fast i rutramen

1/10 1952 - 1957
Något större ruta med kromlist (aluminiumlist t o m 9/3 1953). Denna ruta (och alla senare rutor) monteras utifrån på samma sätt som alla fasta rutor monterades på den tiden (innan man började limma).

1958 - 1964
Större (vad annars!) ruta.
På denna bil är rutan inte perfekt monterad. Speciellt kromlisten sitter dåligt.

1965 - 1974
Större ruta. Från slutet av 60-talet kan man få eluppvärmning som extrautrustning

1975 - 1979
En aning större ruta. Kromlisten sparades in.

Från specialister på VW delar kan man köpa rutramar till alla årsmodeller utom de äldsta. Ramen består av en träram som i sin tur ligger i en stålram. Glaset är det värre med, men om man har en originalruta som mall så går det att specialbeställa.

Fler bilder på cabbar bakifrån, några är samma som ovan, fast inte beskurna: 1954, 1956, 1965, 1970, 1975

Tillbaks till: År för År | Köpguiden | Sufflettrenovering | Årsmodeller

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 | VW Marknaden
Nytt | VW-broschyrer | Mina bilar | Information | Innehåll | e-mail | Mer!