Behöver du nya cabbalkar?

Så här gjorde jag på min Cab 1951

1990 när jag haft min cab -51 i 4-5 år så gav slutligen cabbalkarna upp. Lite rotande visade att det fanns minst tre lager plåt! Så det hade lappats åtskilliga gånger. Alltså fanns inget annat alternativ än att skära bort allt och börja från början. Det visade sig vara lite murket runt om, så som vanligt blev jobbet lite mer omfattande än vad man först trodde.
Bäst göra man detta jobbet med lyft kaross. Jag hade dock inte lust att göra det för då var risken stor att arbetet blev så omfattande att det inte kunde utföras på en vintersäsong.

Tip-Girl en stor hjälp
Året innan hjälpte jag en kompis kompis att svetsa och lacka hans gamla Mercedes och som betalning fick jag en bil-tipp av fabrikat Tip-Girl. Med den kan man ställa bilen på sidan och stående jobba på underredet.
Den visade sig vara perfekt för detta jobbet. Det bästa var att den står på medar och enkelt och snabbt kan tippas fram och tillbaka, när man behöver komma åt t ex inifrån. Andra tippar fungerar så att de viks upp m h a en domkraft och det innebär att tippningsmomentet blir betydligt långsammare.
En nackdel med Tip-Girl är att man fäster den i hjultrummorna vilket då kräver att axlarna är på plats samt gör det svårare att komma åt om man har jobb i hjulhusen. Andra tippar fästes i själva karossen, fast då kanske man inte kommer åt balkarna lika bra. Man skall nog tänka noga på vilka jobb man behöver den till innan man köper. Svängradien är stor så bra takhöjd och garagebredd krävs.För småjobb är Tip-Girl ointressant eftersom förberedelser och montering tar alldeles för lång tid. Man måste ju tappa ur alla vätskor ur bilen (motor, växellåda, styrsnäcka, bromsar mm) och allt löst måste plockas ur inklusive batteri. Själva uppmonteringen tar 1-2 timmar (längre första gången).

 Byta balkar utan att lyfta karossen
Hur svetsar man nu på nya cabbalkar när chassiet är på plats?. Det är mycket lite utrymme på insidan för svetsning om man nu inte helt sonika svetsar ihop kaross och bottenplatta, men det får man ju inte göra. Om man bockar till en U-balk så måste den ju svetsas utifrån. Efter funderande så kom jag på följande lösning:
Jag svetsade balken i en inner och ytterdel, visserligen innebar det ytterligare en längsgående svetsfog, men löste problemet med att komma åt på insidan. Titta på ritning och bilder så förstår du hur jag gjorde. Det två balkdelarna tillbockades hos en mekanisk verkstad.
Ett problem var domkraftsfästet, det fanns ingen fyrkantsprofil i rätt storlek att köpa, så man måste svetsa ihop den själv. Jag gjorde så gott jag kunde, och förstärkte inuti balken efter bästa förstånd, men tyvärr så blev det för klent. Så nu måste jag ha med mig en annan domkraft istället. Gör dessa fästen kraftiga!
Innan jag svetsade på bakgavel och svetsade ihop framspetsen så målades och rostskyddsbehandlades hela balken på insidan.

Till bilderna och ritningen!

Till nyare cabbar finns färdiga balkar att köpa, hur man monterar dem har jag ingen erfarenhet av, har du?

Tillbaks till stora jobb

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 | VW Marknaden
Nytt | VW-broschyrer | Mina bilar | Information | Innehåll | e-mail | Mer!