Många luckor att hålla reda på


VW cabben har visserligen sett i princip likadan ut under de drygt 40 år som den producerades. Men allteftersom förändrades bilen så att knappt en skruv är lika från 1949 till 1979. Bakluckan har ändrats i större omfattning minst 10 gånger. Kanske finns det fler ändringar, men detta är de som jag kunnat verifiera. Hör gärna av dig till mig om du vet mer om detta. Jag har inte tagit med detaljändringar som t ex att emblemen på bakluckan ändrats. Titta också på profilbilderna.





1949-30/9 1952

Första utförandet med ett bromsljus tillsammans med skyltbelysning i näsan. Vertikala slitsar för kylluft. Luckhandtaget format som ett litet dörrhandtag och något svårt att vrida. Låsbart fanns som extrautrustning. Bra att ha för det har hänt att luckor blivit stulna!

1/10 1952-1957*
Ändrad näsa. Bromsljusen blev två och flyttades till bakljusen.
Handtaget blev T-format och lättare att greppa om.
Det enda som skiljer på själva luckan mellan de två första utförandena är alltså hålet och infästningen av näsan. Det är relativt lätt att konvertera mellan dessa två utföranden.
Exportkofångarna är en populär extrautrustning. Passar från -56. På tidigare bilar så skyms bakljusen av bågarna, om ljusen är korrekt monterade.

1958-1963
Ändrat kylluftintag med horisontella slitsar.
Plåten slätades ut och de distinkta bågarna försvann. Näsans form ändrades.

1964
Ny avlång näsa
1965-1966 (på bild: årsmodell -65)
Handtag med tryckknapp. Modifikationen av låset och låsmekanism på insidan gör att du inte kan montera luckan på äldre cab utan ombyggnad

1967
Utslätat! Upphöjningen i mitten togs bort. Ytan för registreringsskylten rätades upp och blev plattare. Avkortad i nederkant. Tidigare lucka passar inte
Näsan anpassades till den nya formen.


Foto: Chris Timms, tackar!

1968-1969
Luckan anpassades till de nya högre monterade kofångarna. Den blev alltså avkortad i nederkant. Formen är samma som för 1970, men slitsarna är samma som för 64-67.

1970
Betydligt fler luftslitsar. Totalt 28 st såg till att 1500-motorn fick tillräckligt med kylluft.
Vattenavledningskåpan på insidan försvann. Regnvattnet får hitta ut bäst det vill från motorrummet. Möjligen infördes denna lucka under modellåret 1970, tidiga 70:or kan ha luckan med färre slitsar (obekräftat)

1971
Rundare lucka för att få bättre plats i motorrummet. Ovanstående bild är från en orenoverad original 71:a. Skillnaden 70-71 är inte lätt att se.

Tack till Bobby Venerot för bilden!

1972
Även limousinen fick fler slitsar i luckan, men 26 st och cabben fick då samma lucka.
Äntligen, Cab och Limousine har samma baklucka!

1976
Säg den lycka som varar. Ett litet extra hål togs upp under skyltbelysningen. Tydligen så behövs det ibland lite mer kylluft. "Ibland" är ett befogat ord eftersom öppningen är försedd med en termostatkontrollerad lucka!
Dock har inte alla bilar denna lucka. Vilka som har och varför är oklart.



*fr o m 1957 är år = årsmodell, alltså modellbytet som sker i augusti.

Observera att olika luckor inte alltid innebär att du inte kan montera en lucka av annan årsmodell.
Du kan fritt byta mellan 49-66 utan större problem om du i förekommande fall konverterar upphängning och låsning på karossen. Mellan 68-79 går det säkert också bra. Fast en lucka från 68-69 är nog inte så lyckat på en senare modell. Dels så kan det bli problem med kylning och dels så tar säkert luftfiltret i luckan. Titta här på de olika luckformerna

Fler bilder på cabbar bakifrån, några är samma som ovan, fast inte beskurna: 1956, 1965, 1970, 1975







Tillbaks till År för år | Köpguiden | Årsmodeller

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 | VW Marknaden
Nytt | VW-broschyrer | Mina bilar | Information | Innehåll | e-mail | Mer!