Börja här med VW Cab!

Vi börjar med några goda råd och korta tips. Gå sedan vidare till den stora köpguiden, där nedanstående + mycket mer beskrivs mer detaljerat.
Jag har medvetet undvikit länkar till fördjupad information så du inte skall fladdra iväg till andra sidor utan att först läst igenom detta ordentligt.

Före köp:

1. En riktig cab?
Förvissa dig att det är en äkta Karmann Cabriolet Typ 1 innan du ens åker och tittar på den. För det är väl det du vill ha?

2 Identitet?
Kolla upp med bilregistret så allt verkar ok med bilen, då får du också reda på om den är privatimporterad i efterhand. Chassienummer skall vara rätt, dvs börja på 15 (från årsmodell -65)

3 Original eller ombyggd?
Bestäm dig vilket du föredrar.

4 Rost, rost, rost.
Cabbar rostar minst lika mycket som limousiner, men känsligare att svetsa. Kolla att reparationer är välgjorda och att karossens linjer stämmer. Glöm inte att kolla om de längsgående cabbalkarna finns på plats.

5 Suffletten
Kolla noga. Ett nytt yttertak skall skapa lika mycket misstänksamhet som en ny lack. Kan dölja mycket elände. Dyrt och komplicerat att åtgärda. Vinylsuffletten krymper, därför är det lätt att se om den är relativt nybytt eller ej. Sidovajrarna är oftast av, så det är inte mycket att haka upp sig på. Kolla inuti efter fuktskador!

6 Mekanik
Samma som på limousinen, därför det "minsta" bekymret, men negligera därför inte detta, en motorrenovering är dyrt! Trimmat bör kollas upp extra noggrant.

7 Renoverat/renoveringsobjekt
Att renovera är dyrt, att köpa en fint renoverad bil är mycket billigare. Prisskillnaden mellan renoveringsobjekt - bruksskick - renoverat är egentligen för liten.

8 Komplett och rätt?
Är bilen komplett och försedd med rätt delar för årsmodellen? Hur viktigt detta är beror naturligtvis på hur viktigt du tycker originalskick är.

9 Garage?
Köp inte om du inte kan parkera/garagera bilen tryggt i närheten av ditt hem, på sommaren kan en carport i ett lugnt villaområde duga, men tänk också på vinterförvaringen. MHRF försäkringen kräver garagering i låst garage (kan vara flerbils).

10 Betala rimligt
Det är lätt att bli för ivrig, speciellt en varm vårdag. Köp inte fel bil bara för att du absolut måste ha en cab till sommaren. Tveka inte heller när rätt bil dyker upp, att missa den för att man ville pruta ett par tusen kan man få ångra bittert, för det är sällan riktigt fina bilar är till salu. Bäst är att köpa på hösten.

11 Vid provkörning
Kör om möjligt både med öppen och stängd sufflett. Vid stängd kan du kolla tätheten. Låt gärna ägaren köra en bit så du kan kolla runt om. Vid öppet kolla om det flexar i dörröppningarna, det skall vara måttligt. Stick in fingret i dörrspringan och kolla ifall du får ett nyp! Fungerar värmen? Den behövs även i en cab.

Mer tips:
Allmänna, ej cabspecifika tips inför VW köpet hittar du t ex hos The Bugshop och flat4 - the air cooled beetle site

 

Efter köp:
(läses lämpligen även före köp)
När du äntligen har hittat din drömcab, rusa inte iväg och börja skruva och dona, tvätta och putsa är dock ok. Undersök bilen ännu mer noggrant och planera allt som behöver åtgärdas.

1  Gummilister
Och diverse gummiploppar. Ett komplett byte av dessa är faktiskt rätt dyrt. Men nödvändigt för utseendet och komforten. Silikonbehandling regelbundet förlänger livet på gummilister.

2 Suffletten
Om den är i hyfsat skick, byt eventuellt trasiga sidovajrar. Försäkra dig om att det inte läcker in vid bakrutan. Provkör i regn så vet du om frambalken tätar mot vindruteramen. På vinylsufflett skall inga vinylbehandlingsmedel användas, tvätta bara med bilschampo eller diskmedel.

3  Suffletthantering
Lär dig att hantera suffletten korrekt, felaktigt hanterande kan skada den. Om instruktionsboken finns med så står det faktiskt där. Använd sufflettöverdraget vid nedfällt.

4 Klubb
Gå gärna med i någon VW-klubb, lokal eller rikstäckande. Man kan få mycket hjälp och stöd den vägen + nöjet att delta i klubbens aktiviteter!

5 Köpa delar
Det finns det några firmor som specialicerat sig på VW och de är oftast mycket mer kunniga än den lokale VW-handlaren. Dessutom så har de mycket mer att erbjuda. Att importera själv kan bli billigare, men tänk på allt det blir mycket krångligare att reklamera.
Originaldelar från VW måste väl vara bättre? Nja, inte alltid. VW köper numera in många delar i "piratutförande" och säljer dem som original eller så är de tillverkade i Sydamerika istället för Tyskland. Vi som har hållit på ett antal år märker att vissa delar helt plötsligt leveras i ett enklare utförande/sämre kvalitet. Du kan lika gärna köpa samma delar, ja kanske bättre delar, som "äkta" pirat billigare!

6 Inför eventuellt sufflettbyte
Läs först sufflettbytarguiden. Försök bara själv om du verkligen är säker på vad du ger dig in på. Ett misslyckande kan bli dyrt. Om du går till en sadelmakare, köp inte material själv om inte sadelmakaren ger sitt godkännande. Oftast vill de köpa in från sina egna leverantörer för då vet de vad de får. Om något går snett så slipper du diskussionen att det beror på dålig passform eller dylikt.

7 Skaffa en reparationshandbok
Det finns inte många verkstäder kvar som kan Folkan, inklusive VW själv. Lär dig skruva själv, det ger mycket mer! Alternativt gå klubbvägen, där kan du hitta klubbkamrater som kan hjälpa dig eller tipsa om någon verkstad som vet att motorn sitter bak.

8 Var varsam (denna punkt gäller delvis inte för trimmat)
Om det är din första VW (vattenkylt räknas inte!) tänk på att den inte kan köras som en nyare, modernare bil. Man behöver visserligen inte mesköra men håll motorn inom rimliga varv. Inte segdra och inte varva för mycket. Byt olja minst var 500 mil, gärna oftare samt varje höst innan vinterförvaringen, glöm inte rengöring av oljesilen. Starta helst inte motorn efter höstbytet. Oljekvalitet: det är bättre att köpa en standardolja och byta ofta än att köpa en dyr helsyntet och dra ut på bytena. Att gå över till en helsyntet i en motor som är van vid standardolja kan göra mer skada än nytta.
Tidningen Nostalgia nr 4-2000 hade en mycket bra artikel om oljor och gamla bilar.

9 Eber
Om bilen har en kupevärmare (Eberspächer) tänk inte ens på att försöka starta den! Många Folkor har brunnit upp på grund av den. Koppla istället bort den både elektriskt + bensin. Den behövs ändå inte på sommaren, nåja nästan inte i alla fall!

10 Drag i nacken
Skaffa skinnluva, det förlänger cabsäsongen! Det gör även en vindavvisare.

11 Ut och åk!

Tillbaka till Cabnyckeln

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 | VW Marknaden
Nytt | VW-broschyrer | Mina bilar | Information | Innehåll | e-mail | Mer!