År för år 1949-79

Denna översikt berör i första hand de förändringar som är speciella för cabben. Allmän detaljerad information om modellutvecklingen får du hitta på annat håll. T ex The Bugshop som har en mycket detaljerad beskrivning av årsmodellsförändringar samt många tips för den som skall köpa

Folkvagn.  Ytterligare en intressant site med köptips och modellförändringar är flat4 - the air cooled beetle site på tyska och engelska, mest omfattande är den tyska delen.
En särskild sammanställning, med bilder finns av alla bakrute- och bakluckeförändringar.

1949-52
"Dubbelrutecabben" alltså den modell som motsvarar VW Exportlimousin med dubbel bakruta, fast i cabversion så är naturligtvis bakrutan hel och väldigt liten. Ett ytterst fåtal (10-15 st) finns i Sverige. Är du ute efter en sådan så får du leta länge och hittar du en så får du acceptera skicket och renovera upp den.
Bilder på min Cab -51 hittar du här.

Oktober 1952- Mars 1953
"Zwittermodellen" eller på svenska mellanmodellen, kaross och interiör moderniserades men dubbelrutan var kvar på limousinen. Lite större bakruta. Alla lister och rutramar var av aluminium. Hittar du en sådan här så har du en himla tur, jag känner bara till två-tre stycken i Sverige. Tänk på att lister och rutramar i aluminium knappast finns att få tag på. Motor 25 hk, synkroniserad växellåda. Mer om Zwittermodellen kan du läsa här (ej cabspecifikt)

April 1953-Juli 1955
"Ovalrutecabben" (Limousinen hade ju nu hel, oval bakruta). Lister och rutramar kromade. Utbudet lite större, flest av årsmodell 56-57. Tänk på att dörrarna ändrade form till årsmodell 56, insidan blev slät. Dörrar 1955 och äldre är mycket svårare att hitta. Bild på cab -54 och insida på dörr.
Från jan -54: 30 hk motor (lättare att få tag på).

Fr o m här är år = årsmodell
t ex årmodell 1956 började tillverkas augusti 1955.

1956-57
Detaljändringar som nya bakljus, två kromade avgasrör och dörrarnas insida som blev platta (se föregående). Bild på -56:a

1958-64
Större vindruta. Ny instrumentpanel. Motorlucka med horisontella slitsar. Se denna bild. Finns flest av 58- ca 62 sedan avtog intresset för Cabbar och försäljningen dalade för att öka först mot slutet av 60-talet. 1961 kom 34 hk motorn. Maj -61 kom nya, större, bakljus med gula blinkers. -64 ändrades bakluckan genom att näsan blev bredare.
I mitten på 60-talet var det t o m på håret att VW skulle lägga ner produktionen.

1965-67
Större rutor runtom. Se denna bild, 1965 kom 1300-motorn på 40 hk (Cabben hade alltid "största" motorn). 1966 kom vinylsuffletten, tidigare var den av textil gummiväv (dyrare men hållbarare om den sköts). 1967 kom 1500-motorn på 44 hk. Bakluckan förändrades än en gång.
Det finns inte många, vanligast med årsmodell 67.

1968-70
Förändrad kaross. Kraftigare kantiga kofångare, rättuppstående strålkastare mm. De nya högre monterade kofångarna gjorde det nödvändigt att ändra bakluckan än en gång. Men det höll inte länge för till årsmodell 1970 fick bakluckan 28 luftslitsar i fyra grupper. Cabben började sälja bättre och utbudet är därför större. Lättare med reservdelar.

1971-72
1302 LS, nu började man ange utrustningsnivå och motorstyrka genom bokstäver på bakluckan: L=lyxpaket med låsbart handskfack, friskluftfläkt, konstläderklädsel mm (alla cabbar hade det), S=1600 motorn på 50 hk. Liggande reservhjul gav betydligt större främre bagagerum. McPherson framvagn och delad bakaxel förändrar köregenskaperna till det bättre. Även årsmodell -71 har en unik lucka bak, tillsynes likadan som -70, men rundare för att ge mer plats i motorrummet.
Skillnader även mellan -71 och -72: 1972 kom helt ny sufflettkonstruktion med betydligt klenare ram. Den är lättare att fälla och blir mycket kompaktare med obetydligt överhäng bak. Bakluckan får 26 luftslitsar och blir identisk med den på limousinen, vilket underlättar avsevärt ifall man behöver en ny.

Stor tillgång, -72 är den årsmodell som sålts flest av i Sverige

1973-74
1303 LS, förändrad kaross med välvd vindruta, "modern" instrumentpanel och större bakljus. L-paketet innehåller nu även klocka och cigaretttändare. Tekniskt likvärdig med 1302. Stor tillgång, även om försäljningen stagnerade på årsmodell -74 som blev den sista som såldes av Volkswagen i Sverige. Nypris på årsmodell -74 var 24 800:-. Populäraste utförandet och därför dyrast att köpa.

1975-79
Beteckningen LS försvann. Alla bilar i Sverige är privatimporterade. Få förändringar. Blinkers flyttade från skärmar till kofångare fram. Snäckan ersattes med kuggstång vilket innebär betydligt exaktare och lättare styrning.
Dessa årsmodeller är oftast omotiverat dyrare på grund av att det finns så få i Sverige, de är dock tekniskt nästan identiska med årsmodell 73-74 och knappast ett bättre köp.
Se särskilt upp med USA-modellen!

Tillbaks till Årsmodeller

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 | VW Marknaden
Nytt | VW-broschyrer | Mina bilar | Information | Innehåll | e-mail | Mer!