Den stora köpguiden
del 2
Sufflett

DYRT!
En komplett sufflettrenovering hos en bilsadelmakare kostar ca 15-20 tusen. Byte av yttertak kan man kanske göra själv, men större jobb bör man undvika om man inte gillar utmaningar. Risken med att försöka göra det själv är att du kanske förstör material för flera tusen kr och ändå tvingas gå till sadelmakaren.
Om du skall byta sufflett hos en sadelmakare, låt denne köpa in materialet även om det blir dyrare. Om du inte är nöjd med jobbet så slipper du i alla fall höra att det var materialet som var bristfälligt och att sadelmakaren inte kan rå för att du köpt dåliga delar... detta har hänt, vilket kan leda till utdragna, uppslitande, tråkiga och dyra tvister.

Hur kolla suffletten?

Fram t o m -65 var yttertaket av väv som består av lager av tyg och gummi. Detta håller bra om det vårdas (mild tvätt och dammsugning). Svarta bleknar med åren, ljusa blir gärna smutsiga. Detta är naturligt, när de blir riktigt gamla, 15-25 år, så börjar de spricka och då måste man byta. Idag kostar enbart material för yttertaket ca 5000:-, färdigsydda finns också.
I de äldre bilarna finns mycket trä (trädetaljer finns i alla årsmodeller).

Frambalken ruttnar med åren, även bakkantsträet och ramen runt bakrutan ger sig, Detta kan man kolla genom att helt enkelt trycka och känna om det är mjukt. På en bil med risig sufflett kan man förutsätta att träet är dåligt. På en bil med nytt yttertak, men där men ser att innertaket och stoppning inte är bytt, så finns det anledning att kolla noga så att man inte fuskat med träbitarna. Kolla om ägaren gjort jobbet själv eller anlitat sadelmakare. Gjort jobbet själv och endast bytt yttertak, varningsflagg hissas!

Vinyl
Från -66 så är det vinyl som gäller. Vinylen åldras genom att krympa och bli spröd, denna process kan man göra mycket lite åt, bilar som alltid står i garage och inte körs så mycket klarar sig längre, upptill 25 år. Lättast att se krympningen är på sidan av bilen: om du kan se sufflettramen ovanför sidorutorna (yttertakets kant bågnar lätt uppåt) så har den några år på nacken, den kan dock hålla många år till om den är OK för övrigt. Kolla samtidigt om de längsgående spännvajrarna är hela eller ej, det syns väl om de är av. Hela vajrar gör att böjen blir mindre (nya vajrar är inte så dyra).

Bakrutan, en svag punkt.
Ramen (stål och trä) ger sig snabbt om det börjar läcka in vatten,

vilket det vanligtvis gör förr eller senare. Att upptäcka detta är relativt enkelt. Rutan skall ligga i linje med suffletten och inte var insjunken i underkanten. Rikligt användande av tätningsmassa är också ett tecken på problem. Rutan är monterad på samma sätt som de flesta fasta bilrutor monteras och kräver ingen tätningsmassa om allt är ok. Inuti kan man se om det finns fuktfläckar runt rutan och i det bakre bagageutrymmet. Har det läckt länge så är oftast ramen ohjälpligt förstörd: träet ruttet och stålramen upprostad. Eftersom ramen förlorar formen så blir det omöjligt att få fast rutan korrekt och den lossnar lätt igen.
Det är dyrt att byta ram (nya finns att köpa till alla årsmodeller, fast VAG har bara det senaste utförandet från -75). Det är också ett relativt komplicerat arbete, speciellt om man inte gör det i samband med byte av yttertak.
Således: den som inte fixar bakruteramen vid sufflettbyte låter snålheten bedra visheten och som köpare skall du dra ner rejält på priset.
Kolla också att rutan sitter rätt. För hög eller låg placering (=slarv eller okunskap) medför att suffletten inte går att fälla riktigt. Detta går inte att rätta till utan sufflettbyte! (troligtvis måste både inner och yttertak bytas, kostar massor).

Frambalken
Av trä fram t o m -72, de senare åren är den av pressad spån (som en vanlig spånskiva) och mjuknar lätt, vad som händer är att den bågnar och springan blir större mot mitten vilket resulterar i vindbrus och vattenläckage när man kör i regnväder. Detta syns väl och påklistrade extra gummilister på vindruteramen är ett säkert tecken (ingen tätningslist sitter på vindruteramen fram t o m -72). på 1303 är detta problem helt borta genom att det inte längre finns någon träbalk fram. Alla trädetaljer finns till alla årsmodeller, både i trä och ersatta av plast i helt OK kvalité.
Det är också normalt att själva fästet till frambalken är sönderrostat. Som tur är så finns det reparationsbitar att köpa för rimligt pris, men svets o lack tillkommer.

Köpa helt ny suffettställning?
Glöm det, det finns inga nya att köpa längre, när VW fortfarande hade så kostade de över 20000:-

Detaljerad ritning på sufflettkonstruktionen här.

Läs också stora sufflettbytar guiden!

Kaross och rost | Sufflett | Krom och gummilister | Privatimporterat | Finns allt med?
Chassie, mekanik, trimmat och ombyggt | Priser och sammanfattning

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 | VW Marknaden
Nytt | VW-broschyrer | Mina bilar | Information | Innehåll | e-mail | Mer!