Den stora köpguiden
del 6
Chassie, mekanik, trimmat och ombyggt

Chassie och mekanik
Eftersom det är identiskt med en vanlig Folka så vållar det inte några större problem.
Att kolla detta är inte annorlunda än på vilken Folka eller annan bil som helst därför lämnar jag det därhän - den informationen får du hitta på annat håll.
Tänk dock på att en motorrenovering är dyr och det är idag svårt att hitta Folkamotorer på skroten.

Trimmat
Det är svårt att trimma en VW-motor så att den håller mer än en sommar. Tro mig, jag har under årens lopp sett många i VW-Cab klubben som idogt skruvar ihop enligt alla konstens regler för att köra ett tag tills något går sönder.

 

Skruva igen nästa vinter för att köra tills... osv. Och 10-tusentals kronor kostar det varje gång! Köp inte en bil med trimmad motor - den går förmodligen sönder när som helst!

Ombyggt
Trenden är tydlig: nästan alla vill idag ha fina originalbilar. Lätta modifieringar som hjul, ratt, sportstolar, breddade skärmar, sportavgassystem är inget problem. Speciellt om ägaren sparat originaldelarna. Men större förändringar skall medföra stort prisavdrag även om du kan leva med bilen som den är. Du skall ju förmodligen själv sälja den någon gång när du upptäckt att en riktig originalbil är bäst. Undantag kan finnas för bilar som är extremt välbyggda, potentiella utställningsvinnare och om du tycker om den!

Kaross och rost | Sufflett | Krom och gummilister | Privatimporterat | Finns allt med?
Chassie, mekanik, trimmat och ombyggt | Priser och sammanfattning

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 | VW Marknaden
Nytt | VW-broschyrer | Mina bilar | Information | Innehåll | e-mail | Mer!