Hur man gör om en NSU till VW

NSU K 70 En vattenkyld framhjusdriven bil från Volkswagen redan 1970. Hur kunde det vara möjligt? Mycket enkelt, det var ingen Volkswagen, det enda VW gjorde var att utföra lite vad engelsmännen kallar "badge-engineering", alltså byta ut alla emblem och därmed byta identitet.
NSU K 70 var planerad för lansering mars 1969. Men detta stoppades bara några veckor innan när Volkswagen tog över Auto-Union, vilket inkluderade bl a NSU och Audi. NSU K 70 var menad som ett enklare, billigare och mindre komplement till den stora wankelmotordrivna NSU Ro 80.
Men Auto-Union, speciellt då NSU, had mycket dåliga finanser, bl a för att Ro 80 slukade massor av pengar, då man inte tillfredställande kunde lösa problemen med wankelmotorn. K 70 var ett steg tillbaka med konventionell Ottomotor och en mindre futuristisk, men dock modern, kantigare kaross. Framhjulsdriften och ett bra chassie gav utmärkta vägegenskaper. Den höga kantiga karossen gav den utmärkta utrymmen för både passagerare och bagage.
Läs vidare...

NSU K 70

K 70 började som

VW K 70

Och blev till

K 70 Kombi

Men, vad är detta?

K 70 Taxi

du någonsin en sån här?

Ovanstående bild är hämtad från den tyska motortidningen Markt

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebmüller | VW K 70 | VW Marknaden
Nytt | VW-broschyrer | Mina bilar | Information | Innehåll | e-mail | In English please! | Mer!