Vilket lyft jämfört med tidigare VW!

Den komfortabla inredningen i VW 412

Bild från originalbroschyr på 412 LE 1973

 

En dröm att köra?
Både ja och nej. Tyst och bekväm (jämfört med andra VW). Utmärkta utrymmen. Interiören på 411 och 412 var mycket fin med hög kvalité. Avsaknaden av mittunnel och mittkonsol gör att det är mycket gott om plats både fram och bak. Varför har alla bilar idag dessa gigantiska mittkonsoler som gör att man måste vara akrobat för att ta sig från ena framstolen till den andra?
Träimitationen på instrumentpanelen kunde man dock sluppit, men bilen skulle ju sälja i USA också! Jämför med VW K70 som aldrig såldes i USA, ingen träimitation där. Jämför också med VW Cab, endast USA-bilarna hade träpanel i plast.

 

Bekväma framstolar, jag har t o m pratat med en SAAB 99-ägare som bytt till dessa stolar för att de var bättre!. Acceptabel värme så länge allt fungerade (se nästa avsnitt). Toppen på snöiga vägar, men livsfarlig på hala vägar på grund av den extrema viktfördelningen. Att köra den på vintern utan ca 50 kg i kofferten fram var rent dumdristigt. Dessutom var den oerhört vindkänslig. Att försöka pressa upp den i toppfarten på ca 150 km/h var en nära döden upplevelse. De kändes som om framvagnen skulle lyfta när som helst och styrningen var mycket lätt. Att dessutom göra detta en blåsig dag...
Just allt detta gör den till en himla kul bil, något att tycka synd om och någon måste ju ta hand om även dessa bilar, för det finns inte många kvar...

Dumdristigt, ja det kanske beror på föraren också. Här är ett brev med avvikande åsikt som jag fick 20 okt 1998.

"Hej !

Jag har själv ägt och kört en VW 412 LS -74 först med originalmotor och därefter med vattenkyld 78 hk bussmotor med 1600 GTI insprutning. Detta i början av 90-talet. Åker nu tyvärr VW Passat GL Variant -86. 412:an var en fantastik dragare med hårdare fjädrar och luftdämpare bak, en oslagbar dragare. 150 kg kultryck med rallybil på släp, inget problem, annat är det med Passaten. Kan knappast dra något i halka och styr då inget vidare, det gjorde 412:an. Med originalmotorn gjorde min över 180 km/h, skulle framvagnen lyfta ? aldrig ! Jag har ett antal år fungerat som sträckchef under Svenska Rallyt, kört isiga vägar bäde med och utan rallydäck på 412:an, 50 kg i kofferten ? inte heller, då sitter nog felet hos chauffören. Kanske svårkörd för Volvochaufförer men inte för den som är van svans- motor, tung bakända och lättstyrt ! Lite vindkänslig, visst men är man van, inga problem. Jag har ett antal gånger ångrat mig att jag bytte bort den.

MVH Leif Skymberg"

Brevet är publicerat med avsändarens tillstånd. Jag publicerar inget utan att fråga avsändaren först.

Tillläggas kan att jag fått några brev som bekräftar min åsikt om Typ 4:as köregenskaper. Vad tycker du?

VW 411

Det började med 411

VW 412

412, en ansiktslyftning?

412 inredning

En dröm att köra?

412 genomsk.

Ett tekniskt underverk?

VW elektronik

Hjärnan!

Galleri 4

Galleri Fyra

Hem | Nyckeln till VW Cab | VW 411/412 | Hebm√ľller | VW K 70 | VW Marknaden
Nytt | VW-broschyrer | Mina bilar | Information | Innehåll | e-mail | In English please! | Mer!